Minnen: Peka-klicka-spel

På grund av min ringa ålder (1989) så var min första upplevelse gällande äventyrsspel ála peka-klicka-spel inte lika unik och häftig som för de som spelade spel som King´s Quest och Monkey Island, utan min första upplevelse av peka-klicka-genren var av spelet Freddi Fisk och fallet med de försvunna sjögräsfröna (Freddi Fish and the Case of the Missing Kelp Seeds).

Min far som på den tiden arbetade som datorpedagog på en skola kom en dag hem med ett spel han ville att jag skulle testa. Jag agerade lite av en försökskanin när det gällde sådana spel som skulle utnyttjas i skolmiljö. Det som stack ut för mig som vanligtvis spelade NES och SNES var videosekvenserna och dialogen mellan karaktärerna.

Jag hade otroligt kul med spelet och varvade det flera gånger om. Idag har jag ett stort intresse av alla sorters peka-klicka-spel och ser verkligen fram emot flera av de remakes (Day of the Tentacle, King´s Quest) som utannonserats på sistone.

Ifall ni är intresserade av att prova spelet själv eller låta era barn få testa det så finns det givetvis att införskaffa via Steam för ca. 60 sek.

Kommentera

