Retrospels-guide i Paris

Paris

DSC_0241

Ifall ni någon gång har vägarna förbi Paris och plötsligt slås av ett våldsamt sug efter retrospel så är Boulevard Voltaire vägen ni ska ta er till. Precis som många andra gator i Paris så har parisarna varit intelligenta nog att samla hela stadens olika butiker som säljer liknande saker längs en och samma gata. Var det inte musikaffärer och vintagebutiker så var det i detta lyckosamma fallet, spelbutiker.

Spelbutikerna

Här ovan ser ni hela åtta butiker som var ganska nischade kring retrospel då de endast hade ett ytterst litet utbud av nyare konsoler och spel till salu medan mängderna med retrospel var nästintill överflödiga.

Spelbutik2

Här följer ett axplock ur de olika butikerna som jag faktiskt tänkte på att fotografera i, istället för att stå och inspektera spelen… Tur att jag hade en sambo med mig som faktiskt tänkte på att fotografera ibland.

spelbutik1

spelbutik3

En av de största och mest imponerande butikerna var ytligt sett mer än ögat kunde se. De hade nämligen en källare som var ofattbart stor och självklart fullsmockade med endast retrospel.

spelbutik4

spelbutik42

Manga

Givetvis hittade vi även en manga-anime-film-merchandise-butik.

mangabutik

DSC_0530

Dessa var spelen som jag inte redan hade och som jag fyndade.

Trots dessa mängder av spel så hittade jag inte mycket jag inte redan hade. Hittade jag något så var det även en aning över min prisskala. Jag är ju trots allt en ”fyndare”. Under en diskussion med en av butiksägarna så framgick det hur fransmännens samlande inte var lika nischat som för oss skandinaver och vårt maniska SCN-krav. De hade precis lika mycket amerikanska och japanska spel som deras utbud av FRA-kassetter.

pixelerad street art

En annan sak jag märkte i staden var hur parisarna även fattat ett tycke för pixelerad street art då liknande pixliga figurer kunde hittas runt nästan varje husknut.

I övrigt var resan till Paris över min förväntan där både staden och kulturen gjorde ett gott intryck. Det blir givetvis ett återbesök!

3 reaktioner på ”Retrospels-guide i Paris

  1. Riktigt kul att se så mycket! Hur var priserna gentemot butikerna inom samma område, eftersom de låg så nära?
    Kan ni franska eller var det möjligt att fylla in med engelska termer?

    Gilla

    1. Priserna skiftade mellan butikerna. De hade ju alla liknande spel men oftast olika priser. De mer populära spelen låg dock på liknande priser.
      Språkkunskaperna var väldigt blandade. Men jag stötte på fler som pratade flytande än vad jag trodde det skulle finnas.

      Gilla

Kommentera

