Repros & homebrews

Jag och många andra har beklagat oss över hur mycket spel som aldrig släpptes i Europa.

Jag har försökt bredda mina vyer och fått upp ögonen för den japanska marknaden på grund av den breda marknaden retrospel. Vissa av spelen, så som rollspel har dock behövts modifieras med engelsk text.

japansk samling

Som jag i ett tidigare blogginlägg har nämnt så följer jag ett flertal Youtube-kanaler. En av dessa är John Lesters aka. MetalJesusRock. Ofta bjuder han in vänner och pratar om allt från bortglömda titlar till sina favoritspel till diverse konsoler. I ett av hans senaste serier av klipp talar John och hans vän Reggie om reproduction-kassetter och homebrews.

Vad betyder då orden reproduction och homebrews?

En reproduction cart är en reproduktion av ett befintligt spel som redan finns på marknaden, men som av olika anledningar det skapats nya, inofficiella versioner av och sålts vidare. För mig har anledningarna att köpa reproduction carts varit flera.

DSC_1875

Anledningen till att jag köpte denna versionen av NES-spelet Moon Crystal var för att det endast släpptes i Japan till deras motsvarighet av vårt NES, alltså famicom.

DSC_1878

Spelet Sweet Home släpptes också bara i Japan, men har på senare år översatts och återskapats som en reproduction cart. Här ser ni spelet i en nyskapad box, gjord i det Europeiska/Amerikanska formatet, fast med den ursprungliga boxarten.

DSC_1879

Här ser vi dock ett exemplar av en så kallade homebrew.

Spelet är Battle Kid och är ett nyskapat spel, och då menar jag ny som i skapat from scratch. Spelet är utvecklat av Sivak Games och säljs endast som fysiskt exemplar i jämförelse med många andra homebrews som även släpps som nedladdningsbara titlar. Homebrews är ofta en hyllning till den generationens konsol som spelet utvecklats till.

Det finns fortfarande en mängd spel som jag ser fram emot att införskaffa då många av de titlarna är rariteter och därmed alldeles för dyra för att köpas som original. Det finns en stor debatt kring reproductions som jag inte tänker röra, utan jag hyllar de som lägger ned tiden på att faktiskt göra en god insats i att återskapa den originala spelglädjen genom kassetter och därmed hjälper oss mindre lyckade Européer att även vi få uppleva dessa guldkorn i vår eter av spel.

2 reaktioner på ”Repros & homebrews

  1. Såg också precis på Metal Jesus Rocks! Han Reggie är en av mina favvogäster, med Kinzie (stavning?) som etta.

    Spelade nyligen en mod på alla nes-megaman, där man kör som Roll istället för Mega Man. Btw, gillar du Pier Solar?

    Gilla

    1. Kinsey är också en skön samlare! Det är kul att se kvinnliga samlare lyftas fram. Jag har tyvärr inte haft chansen att spela Pier Solar än, men skulle velat spela det på Mega Drive.

      Gilla

Kommentera

